Grafiķes Haneles Zanes Putniņas personālizstāde

IBĪ TĒVS. Sūrds!

Izstāde apskatāma no 22.11.2018. līdz 8.12.2018.
Izstāde atvērta ceturtdienās un sestdienās plkst. 16.00 - 19.00
Individuālu izstādes apmeklējumu sev ērtā laikā var pieteikt, zvanot uz 29823240 (Evarts)

Hanele Zane Putniņa personālizstādē “IBĪ TĒVS. Sūrds!” Rīgas cirka bijušajā ziloņu stallī pievēršas franču dramaturga Alfreda Žarī (1873 - 1907) lugai “Ibī-karalis” (1896). Māksliniece ir iespiedusi lugu pašizdotā sējumā savā pagrīdes tipogrāfijā “RAKETE” un dažādās grafikas tehnikās - sietspiedē, linogriezumā un kokgriezumā veido asociatīvas lugas ilustrācijas. Tās attēlo pavisam absurdo Ibī tēva un Ibī mātes pacelšanos varas augstumos, neganto valdīšanu un pazemojošo bēgšanu. 19. gadsmita beigās pusaudžu vidū tapusī luga ieskandina 20. gadsimta nevaldāmos un zobgalīgos mākslas virzienus - dadaismu, sirreālismu un absurdu. Hanele Zane Putniņa labprāt turpina šo dauzonīgo spēlēšanos ar savām asprātīgajām, groteskajām un vienlaikus karaliskajām grafikām.

Luga “Ibī-karalis” bija skandāls 19. gs. beigu Parīzē. Tā ir parodija par Šekspīru: bezjēdzīgā pasaulē valda stulbuma karalis. Makbetiskais pāris - Ibī tēvs un māte ir vienlaikus banāli un cietsirdīgi, muļķīgi un asinskāri. Ibī tēvs ir pārāks par visu, un viņa pasaulē nav nekā svarīgāka par pašu Ibī. Tas ir savā pārspīlējumā aizkustinošs egocentriskums. Vēstījums slēpj fundamentālas šausmas par stulbuma un muļķības būtību, taču Alfreds Žarī to pasniedz ar dzirkstošu humoru visaptveroša absurda atmosfērā. Lugu latviski tulkojis Uldis Krastiņš, un tā pirmizdota žurnāla “Avots” 1992. gadā.

Izstādē “IBĪ TĒVS. Sūrds!” aktualizētie tēli un noskaņas rezonē ar politisko klimatu mūsdienu pasaulē. Mākslinieces asā un enerģiskā vizuālā izpausme atklāj lugas varoņus to groteskajā būtībā, vienlaikus piešķirot tiem naivi sirsnīgus vaibstus. Kokgriezuma lielformāta, kā arī sietspiedes un linogriezuma ilustrācijas ir makabra deja, kurā Ibī tēvam līdzi dejo arī pūlis, īsti nesaprazdams spēles noteikumus un labprātīgi ļaujot šķelt savus galvaskausus kā riekstus. Galvenais, lai šajā procesā nepazaudējam smieklus un vispārēju līksmību!

Hanele Zane Putniņa ir grafiķe, kura īpaši iecienījusi lielformāta linogriezuma tehniku. Kopš lielformāta grāmatas "Smurgulis un īscaurule" izdevuma 2012. gadā izveidojusi Rīgā pagrīdes izdevniecību "Rakete". Ilustrējusi, izdevusi vai neizdevusi grāmatas "Ibī-karalis", "Bušu ciešanas Miķeļtornī", "M-tiņš" u.c., pārizdevusi Eduarda Liedskalniņa darbus. Nominēta kā gada aktrise par lomu Elzas Feldmanes filmā "Labrīt dakter!". Pēc Latvijas Mākslas akadēmijas absolvēšanas turpina mācīties renesanses taustiņinstrumentu būvi un ir elektroniskās mūzikas grupas "Monotróns" dalībnieks.

KVADRIFRONS ir jauno teātra mākslinieku trupa, taču tās dalībniekus saista arī citi mākslas veidi, un ir vēlme radīt apstākļus savstarpējas, radošas ietekmēšanās procesam starp dažādu mākslu veidiem un to pārstāvjiem. Tādēļ trupas mākslinieciskajā programmā nozīmīgu vietu ir ieņēmusi vizuālās mākslas sadaļa, kas tiek īstenota Rīgas cirka bijušajā ziloņu stallī - telpā ar īpašu raksturu. KVADRIFRONA pirmajā sezonā plānotas piecu jauno mākslinieču personālizstādes: sezonu atklāja Līga Spunde, savukārt Hanelei Zanei Putniņai decembrī sekos gleznotāja Amanda Ziemele.

Teksta autors: Evarts Melnalksnis

Sadarbības partneri: VSIA Rīgas cirks, Dobeles novada grāmatnieku muzejs "Ķipi"
Atbalstītāji: Valsts kultūrkapitāla fonds, LEDakcijas.lv