Hanele Zane Putniņa personālizstādē “IBĪ TĒVS. Sūrds!” Rīgas cirka bijušajā ziloņu
stallī pievēršas franču dramaturga Alfreda Žarī (1873 - 1907) lugai “Ibī-karalis”
(1896). Māksliniece ir iespiedusi lugu pašizdotā sējumā savā pagrīdes tipogrāfijā
“RAKETE” un dažādās grafikas tehnikās - sietspiedē, linogriezumā un kokgriezumā
veido asociatīvas lugas ilustrācijas. Tās attēlo pavisam absurdo Ibī tēva un Ibī mātes
pacelšanos varas augstumos, neganto valdīšanu un pazemojošo bēgšanu. 19.
gadsmita beigās pusaudžu vidū tapusī luga ieskandina 20. gadsimta nevaldāmos un
zobgalīgos mākslas virzienus - dadaismu, sirreālismu un absurdu. Hanele Zane
Putniņa labprāt turpina šo dauzonīgo spēlēšanos ar savām asprātīgajām,
groteskajām un vienlaikus karaliskajām grafikām.
Luga “Ibī-karalis” bija skandāls 19. gs. beigu Parīzē. Tā ir parodija par Šekspīru:
bezjēdzīgā pasaulē valda stulbuma karalis. Makbetiskais pāris - Ibī tēvs un māte ir
vienlaikus banāli un cietsirdīgi, muļķīgi un asinskāri. Ibī tēvs ir pārāks par visu, un
viņa pasaulē nav nekā svarīgāka par pašu Ibī. Tas ir savā pārspīlējumā aizkustinošs
egocentriskums. Vēstījums slēpj fundamentālas šausmas par stulbuma un muļķības
būtību, taču Alfreds Žarī to pasniedz ar dzirkstošu humoru visaptveroša absurda
atmosfērā. Lugu latviski tulkojis Uldis Krastiņš, un tā pirmizdota žurnāla “Avots”
1992. gadā.
Izstādē “IBĪ TĒVS. Sūrds!” aktualizētie tēli un noskaņas rezonē ar politisko klimatu
mūsdienu pasaulē. Mākslinieces asā un enerģiskā vizuālā izpausme atklāj lugas
varoņus to groteskajā būtībā, vienlaikus piešķirot tiem naivi sirsnīgus vaibstus.
Kokgriezuma lielformāta, kā arī sietspiedes un linogriezuma ilustrācijas ir makabra
deja, kurā Ibī tēvam līdzi dejo arī pūlis, īsti nesaprazdams spēles noteikumus un
labprātīgi ļaujot šķelt savus galvaskausus kā riekstus. Galvenais, lai šajā procesā
nepazaudējam smieklus un vispārēju līksmību!
Hanele Zane Putniņa ir grafiķe, kura īpaši iecienījusi lielformāta linogriezuma
tehniku. Kopš lielformāta grāmatas "Smurgulis un īscaurule" izdevuma 2012. gadā
izveidojusi Rīgā pagrīdes izdevniecību "Rakete". Ilustrējusi, izdevusi vai neizdevusi
grāmatas "Ibī-karalis", "Bušu ciešanas Miķeļtornī", "M-tiņš" u.c., pārizdevusi Eduarda
Liedskalniņa darbus. Nominēta kā gada aktrise par lomu Elzas Feldmanes filmā
"Labrīt dakter!". Pēc Latvijas Mākslas akadēmijas absolvēšanas turpina mācīties
renesanses taustiņinstrumentu būvi un ir elektroniskās mūzikas grupas "Monotróns"
dalībnieks.
KVADRIFRONS ir jauno teātra mākslinieku trupa, taču tās dalībniekus saista arī citi
mākslas veidi, un ir vēlme radīt apstākļus savstarpējas, radošas ietekmēšanās
procesam starp dažādu mākslu veidiem un to pārstāvjiem. Tādēļ trupas
mākslinieciskajā programmā nozīmīgu vietu ir ieņēmusi vizuālās mākslas sadaļa,
kas tiek īstenota Rīgas cirka bijušajā ziloņu stallī - telpā ar īpašu raksturu.
KVADRIFRONA pirmajā sezonā plānotas piecu jauno mākslinieču personālizstādes:
sezonu atklāja Līga Spunde, savukārt Hanelei Zanei Putniņai decembrī sekos
gleznotāja Amanda Ziemele.
Teksta autors: Evarts Melnalksnis